تعریف اصول مشتری مداری+ده اصل مشتری مداری

تعریف اصول مشتری مداری

در دنیای امروز، کسب وکارهایی که می توانند مشتریان بیشتری داشته باشند که اصول مشتری مداری در کسب و کار را بدانند. در غیر این صورت به سرعت از رقبا عقب می مانند. اگر شما هم صاحب کسب و کار هستید و به دنبال رشد و جلب وفاداری مشتریان هستید، احتمالاً با چالش هایی روبرو شده اید. اما نگران نباشید! در این مقاله، به تعریف اصول مشتری مداری پرداخته ایم.  همچنین به شما ده اصل مشتری مداری در کسب و کار را معرفی می کنیم تا بتوانید رابطه ای پایدارتر با مشتریانتان داشته باشید. علاوه براین مثال های واقعی برایتان آورده ایم تا بتوانید از کسب و کارهای دیگر الگو برداری کنید. این مقاله، کاملترین راهنمای اصول مشتری مداری و همان چیزی است که برای رونق کسب و کارتان به آن نیاز دارید.

تعریف اصول مشتری مداری

تعریف اصول مشتری مداری

مشتری مداری یکی از اصول پایه ای و حیاتی در دنیای تجارت است. در واقع، تعریف اصول مشتری مداری به معنای قرار دادن مشتری در مرکز توجه هر کسب و کار است. این رویکرد باعث می شود کسب و کارها تلاش کنند تا نیازها و انتظارات مشتریان خود را شناسایی و برآورده کنند.

اصول مشتری مداری می تواند در هر جنبه ای از کسب و کار، از بازاریابی گرفته تا فروش و پشتیبانی، اجرا شود. هدف از پیاده سازی این اصول، ایجاد یک رابطه ی بلند مدت و پایدار با مشتری است که موجب وفاداری آن ها به برند شما خواهد شد.

مشتری مداری به انگلیسی “Customer Orientation” نوشته می شود؛ اصول مشتری مداری نه تنها باعث افزایش رضایت مشتریان می شود، حتی تاثیر مستقیم در رشد کسب وکار و برند هم دارد. برای اینکه بیشتر با این اصول آشنا شوید، در ادامه، اهداف آن را توضیح داده ایم:

هدف مشتری مداری چیست؟

هدف اصلی مشتری مداری در کسب و کار، ایجاد یک رابطه ی طولانی مدت و متقابل سودمند با مشتری است. این رابطه باید بر مبنای اعتماد، رضایت و وفاداری مشتری باشد. در واقع، هدف از پیاده سازی اصول مشتری مداری این است که شما به عنوان یک کسب و کار، نیازها و خواسته های مشتریانتان را بشناسید. سپس تلاش کنید که همیشه برای تامین نیاز مشتری خدمات یا محصول ارائه کنید.

در بسیاری از کسب وکارهای موفق، مشتری مداری به عنوان قلب تپنده استراتژی های رشد و توسعه محسوب می شود. هر چه بیشتر به مشتری مداری توجه کنید، احتمال موفقیت برندتان هم در بازار رقابتی بیشتر می شود. وقتی شما رضایت مشتریان را جلب می کنید، آن ها نه تنها برای خرید دوباره باز می گردند، حتی شما را به دیگران هم معرفی می کنند. با این استراتژی یک حلقه بازاریابی مثبت برای برند شما ایجاد می شود.

در این فرآیند، هدف از مشتری مداری فقط فروش کالا یا خدمات به مشتری نیست، بلکه شما می خواهید یک تجربه خرید خوب و به خاطر ماندنی برای آن ها بسازید. به این ترتیب مشتریانی که از شما خرید می کنند تبدیل به مشتری وفادار می شوند که برایتان تبلیغات دهان به دهان می کنند.


بیشتر بدانید: چگونه محصولات تولیدی خود را بفروشیم 


4 هدف مشتری مداری

هدف توضیح
افزایش رضایت مشتری تمرکز بر برآورده کردن نیازهای مشتریان به گونه ای که باعث رضایت کامل آن ها شود.
ایجاد وفاداری ساخت رابطه ای پایدار که مشتری به طور مداوم به برند شما بازگردد.
خرید مجدد ایجاد روابطی بلندمدت که به افزایش تعاملات و خریدهای آینده منجر شود.
تبلیغات دهان به دهان مشتریان راضی، برند شما را به دیگران معرفی کرده و این باعث گسترش بازاریابی دهان به دهان می شود.
مشتری بیشتر کسب رضایت مشتریان به افزایش تعداد مشتریان جدید و تثبیت موقعیت برند کمک می کند.
حل مشکلات و نیازهای خاص مشتری شناسایی و حل مشکلات مشتریان به طور مؤثر باعث ایجاد اعتماد و افزایش ارزش برند شما می شود.

ده اصل مشتری مداری چیست؟ 

نیازهای مشتری- ده اصل مشتری مداری چیست؟ 

مشتری مداری فقط یک شعار نیست، بلکه مجموعه ای از اصول و رفتارهایی است که یک کسب وکار باید در تمام تعاملات خود با مشتری رعایت کند. رعایت این اصول باعث می شود که رضایت مشتری جلب شده و وفادارتر شود. در ادامه، ده اصل مشتری مداری را معرفی می کنیم که هر کسب وکاری نیاز به رعایت آن دارد. در جدول زیر خلاصه ای از این ده روش را مشاهده می کنید، در ادامه توضیحات بیشتری داده ایم: 

جدول ده اصل مشتری مداری در کسب و کارها

اصل مشتری مداری روش های اجرای آن
شناخت دقیق مشتریان تحلیل داده های خرید، نظرسنجی و تعامل مستقیم با مشتریان
ارتباط مؤثر و شفاف استفاده از زبان ساده، پاسخ دهی سریع
خدمات شخصی سازی شده پیشنهادهای ویژه بر اساس تاریخچه خرید مشتری
احترام به مشتری گوش دادن فعال، ارزش قائل شدن برای نظرات مشتری
پاسخگویی سریع و موثر پشتیبانی ۲۴/۷، استفاده از چت آنلاین یا چت بات
حل مشکلات مشتری برخورد حرفه ای با شکایات، جبران خسارت در صورت نارضایتی
ایجاد تجربه خرید لذت بخش طراحی ساده فرایند خرید، خدمات پس از فروش قوی
ایجاد حس اعتماد در مشتری ارائه ضمانت کیفیت، شفافیت در قیمت گذاری
حفظ ارتباط پس از فروش ارسال پیام تشکر، پیشنهاد تخفیف های ویژه
نوآوری در خدمات بررسی نیازهای جدید مشتری، به روزرسانی خدمات

توضیحات بیشتر:

۱- شناخت دقیق مشتریان

قبل از اینکه استراتژی فروش کالا یا خدماتتان را آغاز کنید، باید بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند، چه نیازهایی دارند و چه انتظاراتی از شما دارند. هرچه شناخت شما از مشتری بیشتر باشد، بهتر می توانید نیازهایشان را برآورده کنید.

چطور اجرا کنیم؟

  • استفاده از نظرسنجی ها و بازخوردها برای درک بهتر نیازهای مشتری
  • تحلیل داده های خرید و رفتار مشتری برای شخصی سازی پیشنهادات

۲- ارتباط شفاف

یک ارتباط خوب، کلید جلب اعتماد مشتریان است. همیشه باید پاسخگو باشید، اطلاعات شفاف ارائه دهید و از پیچیده گویی خودداری کنید.

چطور اجرا کنیم؟

  • استفاده از زبان ساده و شفاف در ارتباطات
  • پاسخ دهی سریع به تماس ها، پیام ها و ایمیل های مشتریان

۳- ارائه خدمات شخصی سازی شده

مشتریان دوست دارند احساس خاص بودن کنند. خدمات خود را متناسب با نیازهای خاص هر مشتری تنظیم کنید.

چطور اجرا کنیم؟

  • استفاده از نام مشتری در مکالمات
  • ارائه پیشنهادهای ویژه بر اساس سابقه خرید مشتری

۴- احترام به مشتری و ارزش قائل شدن برای او

احترام به مشتری فقط در رفتار مودبانه خلاصه نمی شود، بلکه به معنای درک احساسات و انتظارات او نیز هست.

چطور اجرا کنیم؟

  • شنونده خوبی باشید و بدون قطع کردن صحبت های مشتری به او گوش دهید
  • به نظرات و پیشنهادات مشتریان اهمیت دهید و در صورت امکان، آن ها را اعمال کنید

۵- پاسخگویی سریع و مؤثر

هیچ چیز برای مشتری آزاردهنده تر از انتظار طولانی برای دریافت پاسخ نیست. هر چقدر سریع تر و دقیق تر به نیاز مشتری رسیدگی کنید، اعتماد او را بیشتر جلب می کنید.

چطور اجرا کنیم؟

  • ایجاد سیستم های پشتیبانی ۲۴/۷ برای پاسخگویی به سوالات مشتریان
  • استفاده از چت بات ها و پاسخ های از پیش آماده شده برای حل مشکلات متداول

۶- حل مشکلات مشتری به بهترین شکل ممکن

نحوه برخورد شما با مشکلات و شکایات مشتریان نشان دهنده میزان تعهد شما به مشتری مداری است.

چطور اجرا کنیم؟

  • به جای توجیه، مشکل مشتری را حل کنید
  • در صورت نارضایتی مشتری، پیشنهاد جبران خسارت یا تخفیف دهید

۷- ارائه تجربه ای لذت بخش در خرید

تجربه ای که مشتری از خرید با شما دارد، مهم تر از خود محصول یا خدمات است. اگر خرید برای او راحت و لذت بخش باشد، احتمال بازگشت او بیشتر می شود.

چطور اجرا کنیم؟

  • طراحی روند خرید ساده و بدون پیچیدگی
  • خدمات پس از فروش قوی و رضایت بخش

۸- ایجاد حس اعتماد در مشتری

اعتماد، پایه و اساس مشتری مداری است. اگر مشتری به شما اعتماد نداشته باشد، حتی با بهترین خدمات هم نمی توانید او را حفظ کنید.

چطور اجرا کنیم؟

  • ارائه ضمانت کیفیت و خدمات بازگشت وجه
  • شفافیت در قیمت گذاری و عدم وجود هزینه های پنهان

۹. حفظ ارتباط با مشتری بعد از فروش

مشتری مداری فقط به قبل از خرید محدود نمی شود. تعامل با مشتریان پس از خرید، باعث افزایش وفاداری آن ها می شود.

چطور اجرا کنیم؟

  • ارسال پیام های تشکر پس از خرید
  • پیشنهاد تخفیف های ویژه برای مشتریان وفادار

۱۰. نوآوری و به روزرسانی مستمر در خدمات

مشتری ها همیشه به دنبال تجربه های جدید هستند. اگر خدمات شما یکنواخت و تکراری باشد، ممکن است به سراغ رقبا بروند.

چطور اجرا کنیم؟

  • بررسی ترندهای روز در خدمات مشتری و پیاده سازی ایده های جدید
  • به روزرسانی مستمر خدمات بر اساس بازخوردهای مشتریان

اگر می خواهید اطلاعات جامع درباره روش های نوین و تاثیر گذار بازاریابی و فروش بدست بیاورید، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله 6 تا از بهترین روش های بازاریابی و فروش را مطالعه کنید.

اهمیت مشتری مداری در کسب و کار

اهمیت مشتری مداری در کسب و کار

مشتری مداری در کسب وکار به معنای ایجاد تجربه رضایت بخش برای مشتری در تمام مراحل ارتباط با برند شماست. در اینکه یک محصول یا خدمات با کیفیت به مشتری ارائه کنید دیگر کافی نیست.

چون رقابت در بازار شدید است، کسی که بتواند اصول مشتری مداری را به خوبی پیاده سازی کند برنده این رقابت است. پس نحوه برخورد، پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتریان است که تعیین می کند که به شما وفادار بمانند یا از رقبایتان خرید کنند.

اصول مشتری مداری در کسب و کار شامل مجموعه ای از استراتژی هاست که هدف آن ها جلب رضایت مشتری، ایجاد وفاداری و خرید مجدد آنها است. هر کسب وکاری، چه کوچک و چه بزرگ، نیاز به رشد پایدار دارد که مشتری را در مرکز توجه قرار داده و تمام فرآیندهای خود را بر اساس نیازها و انتظارات مشتری تنظیم کند.

در پاسخ به این سوال که چرا مشتری مداری در کسب و کار مهم است؟ می توان گفت به 5 دلیل اصلی، مشتری مداری در کسب و کار را نمی توان نادیده گرفت یا کم اهمیت بشماریم:

  1.  افزایش نرخ بازگشت مشتری: مشتریانی که از خدمات شما رضایت داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که مجدداً از شما خرید کنند.
  2.  توصیه و تبلیغات دهان به دهان: مشتریان راضی برند شما را به دیگران معرفی می کنند و این باعث افزایش تعداد مشتریان جدید می شود.
  3. برتری در رقابت: در بازارهای رقابتی، کسب و کارهایی که مشتری مداری را به خوبی اجرا می کنند، از رقبا جلوتر خواهند بود.
  4.  افزایش سودآوری: هزینه حفظ یک مشتری قدیمی به مراتب کمتر از جذب یک مشتری جدید است؛ بنابراین، تمرکز بر مشتری مداری، سودآوری شما را افزایش می دهد.

مقایسه کسب و کار مشتری مدار و غیر مشتری مدار 

در جدول زیر برای نشان دادن اهمیت مشتری مداری در کسب و کار، تاثیر رعایت و عدم رعایت اصول مشتری مداری را با هم مقایسه کرده ایم:

ویژگی کسب و کار مشتری مدار کسب و کار غیر مشتری مدار
تعامل با مشتری ارتباط دوستانه و شفاف بی توجه به نیاز مشتری
پاسخگویی به مشکلات حل سریع و مؤثر تاخیر در پاسخ دهی
شخصی سازی تجربه مشتری ارائه پیشنهادات خاص رویکرد یکسان برای همه
میزان رضایت مشتریان بالا پایین
احتمال خرید مجدد مشتری زیاد کم
قدرت تبلیغات دهان به دهان بالا تقریباً صفر

چگونه مشتری مداری را در کسب و کار خود پیاده کنیم؟

چگونه مشتری مداری را در کسب و کار خود پیاده کنیم؟

سوال مهمی که وجود دارد این است که چگونه مشتری مداری را در کسب و کارمان پیاده سازی کنیم؟ منظور از مشتری مداری رعایت اصول زیر است:

  • ایجاد فرهنگ مشتری مداری در سازمان: تمام تیم ها و کارکنان باید درک کنند که موفقیت کسب و کار به رضایت مشتری بستگی دارد.
  • برقراری ارتباط موثر: مشتری باید بتواند به راحتی با شما ارتباط بگیرد و پاسخ سؤالات و مشکلاتش را سریع دریافت کند.
  • شخصی سازی تجربه مشتری: شناخت دقیق مشتریان و ارائه پیشنهادات بر اساس نیازهای خاص آن ها، باعث ایجاد حس ارزشمندی در مشتری می شود.
  • حل سریع مشکلات و شکایات: نحوه برخورد شما با شکایات مشتریان، تاثیر زیادی در شکل گیری تصویر برند شما دارد.
  • بهبود مداوم بر اساس بازخوردها: همیشه نظرات و پیشنهادات مشتریان را بررسی کنید و برای بهبود خدمات خود از آن ها استفاده کنید.

بیشتر بدانید: محصولات دست ساز خود را کجا بفروشیم؟


نمونه جملات مشتری مداری

ایجاد ارتباط مثبت با مشتری از طریق جملات مشتری مداری نه تنها باعث میشه مشتری احساس ارزشمندی کند، بلکه به حفظ اعتماد و رضایت آنها هم کمک می کند. این جملات می توانند در شرایط مختلف به کار بروند و ارتباط مشتری را با شما قوی تر کند. بیایید با هم چند نمونه واقعی از جملات مشتری مداری در کسب و کارهای مختلف را بررسی کنیم.

صاحبت یکی از رستوران های زنجیره ای ایران می گوید:

جملات مشتری مداری باید محترمانه و حرفه ای باشند و به مشتری احساس راحتی و اعتماد بدهند. در همه جملات مشتری مداری که استفاده می کنیم، مشتری به عنوان اولویت اصلی کسب و کار قرار دارد. با به کار بردن این جمله ها شما می توانید مشتری را وفادار کنید.

۱- کسب و کار رستوران:

  • کسب وکار: رستوران بهار
  • موقعیت: یک مشتری غذایش دیر آماده شده

مکالمه:

پرسنل رستوران:

“سلام! خیلی از شما معذرت می خواهیم که غذاتون دیر آماده شد. می دونیم که گرسنه اید و می خواهیم مطمئن بشیم که غذای شما عالی باشه. اگر چیزی نیاز به تغییر داشت یا سوالی داشتید، لطفاً بهمون بگید، ما در خدمت شما هستیم.”

چرا این جمله مشتری مداری است؟

  • اینجا نه تنها مسئولیت دیر شدن غذا پذیرفته شده، بلکه با یک لحن دوستانه و محترمانه، مسئولین رستوران به دنبال جلب رضایت مشتری هستند و آماده اند هر کمکی که لازم باشه رو انجام بدن.

۲- کسب و کار فروشگاه آنلاین لباس:

  • کسب وکار: فروشگاه آنلاین «مد ایران»
  • موقعیت: یک مشتری که رنگ لباس خریداری شده رو دوست نداره

مکالمه:

پشتیبانی مشتری:

“سلام و وقت بخیر! متاسفیم که رنگ لباس به دلخواه شما نبوده. نگران نباشید، شما می تونید لباس رو برگردونید یا اگر دوست دارید، می تونیم مدل دیگه ای براتون بفرستیم. همینطور می خواهیم به عنوان عذرخواهی از طرف ما، یک کد تخفیف برای خرید بعدی براتون ارسال کنیم.”

چرا این جمله مشتری مداری است؟

  • در این مکالمه، به جای توجیه یا نادیده گرفتن شکایت مشتری، برای حل مشکل راه حل های مختلف و انتخابی پیشنهاد میشه که به مشتری احساس رضایت و توجه می ده.

۳- کسب و کار خدمات تلفنی و اینترنتی:

  • کسب وکار: شرکت اینترنتی ایرانسل
  • موقعیت: یک مشتری که از کیفیت اینترنت ناراضی است

مکالمه:

پشتیبانی ایرانسل:

“بسیار متاسفیم که از سرویس اینترنت ما رضایت نداشتید. ما همیشه در تلاشیم که بهترین خدمات رو به شما بدهیم. لطفا چند دقیقه زمان بذارید، تیم فنی ما مشکل رو بررسی و به شما اطلاع می دهند که چطور این مشکل برطرف بشه.”

چرا این جمله مشتری مداری است؟

  • پشتیبانی با این جمله نشون می ده که مسئله مشتری برای شرکت مهمه و هرچه سریع تر در تلاشه تا مشکل رو حل کنه. هم چنین مشتری رو در جریان روند کار قرار می ده.

۴- کسب و کار تجهیزات الکترونیکی:

  • کسب وکار: فروشگاه آنلاین دیجی کالا
  • موقعیت: یک مشتری که درباره گارانتی محصول سوال داره

مکالمه:

پشتیبانی دیجی کالا:

“ممنون که با ما تماس گرفتید! در صورتی که مشکلی با محصول داشتید، می توانید با خیال راحت برای تعمیر یا تعویض اقدام کنید. هدف ما اینه که شما از خریدتون راضی باشید و هر وقت مشکلی پیش اومد، سریع کمک تون کنیم.”

چرا این جمله مشتری مداری است؟

  • پشتیبانی با این جمله اطمینان خاطر می ده که مشتری از خدمات پس از فروش و گارانتی آسوده باشه و همیشه در صورت بروز مشکل، شرکت آماده ارائه کمک و حل مسئله است.

۵- کسب و کار هتل:

  • کسب وکار: هتل «پارسیان»
  • موقعیت: یک مهمان که در هتل با مشکلی مواجه شده

مکالمه:

پرسنل هتل:

“سلام و معذرت خواهی ما رو بپذیرید. اصلاً نباید این اتفاق می افتاد. می خواهیم که اقامت شما کاملاً راحت و خاطره انگیز باشه. لطفاً به ما بگید چی لازم داریم تا هرچه زودتر مشکل شما رو حل کنیم و شما راحت باشید.”

چرا این جمله مشتری مداری است؟

  • پرسنل هتل با پذیرش مسئولیت و ابراز پشیمانی، به مشتری احساس اهمیت می ده و اطمینان می ده که مشکلاتش به سرعت برطرف خواهد شد. این نوع رفتار به مشتری حس ارزشمندی و امنیت می ده.

حیاتی ترین اصول مشتری مداری

حیاتی ترین اصول مشتری مداری

حیاتی ترین اصول مشتری مداری شامل شناخت دقیق نیازهای مشتری، احترام به زمان و خواسته های او، ارائه محصولات و خدمات شخصی سازی شده و پاسخ دهی سریع به مشکلات است. رعایت این اصول ساده باعث ایجاد اعتماد، وفاداری و تعامل طولانی مدت با مشتری می شود. کسب وکارهایی که این اصول را در اولویت قرار می دهند، معمولاً نرخ رضایت مشتری بالاتری دارند و در نتیجه موفق تر عمل می کنند.

چگونه بفهمیم که در مشتری مداری موفق بوده ایم؟

برای ارزیابی موفقیت در مشتری مداری، باید از شاخص هایی مانند رضایت مشتری، نرخ بازگشت مشتری، و میزان ارجاع مشتریان جدید استفاده کنید. همچنین، بررسی بازخوردها و نظرات مشتریان در شبکه های اجتماعی، نظرسنجی ها و تعاملات مستقیم می تواند نشان دهنده میزان موفقیت شما در این زمینه باشد. اگر مشتریان به صورت مداوم از خدمات شما راضی هستند و آن را به دیگران پیشنهاد می دهند، نشان می دهد که در مسیر درستی حرکت کرده اید.

نمونه های موفق مشتری مداری از برندهای برتر دنیا

در این قسمت می خواهیم اخباری از نمونه های موفق مشتری مداری از میان برندهای برتر دنیا رابه شما بگوییم. ببینیم که چطور از اصول مشتری مداری برای رونق کسب و کارشان استفاده کرده اند:

آمازون (Amazon):

آمازون با پیاده سازی مشتری مداری به یکی از موفق ترین برندهای جهانی تبدیل شده است. این شرکت به راحتی فرآیند خرید را برای مشتریان اهمیت می دهد. به همین دلیل هم خدمات تحویل سریع، بازگشت راحت کالا و پیشنهادهای شخصی سازی شده دارد. همچنین تیم پشتیبانی مشتریان آمازون به سرعت به درخواست ها پاسخ می دهد.

اپل (Apple):

اپل همیشه در ارائه تجربه مشتری متمایز بوده است. فروشگاه های اپل تجربه ای متفاوت از خرید آنلاین یا حضوری ایجاد می کند، چون توجه ویژه ای به حس مشتری دارند. در کنار آن، پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش آن ها بسیار عالی است.

نتفلیکس (Netflix):

نتفلیکس با پیشنهادات فیلم و سریال بر اساس سلیقه های شخصی و استفاده از آمار و اطلاعات مشتری، رضایت مشتریان را جلب می کند. این برند با شخصی سازی محتوا و پشتیبانی عالی همیشه در خط مقدم مشتری مداری قرار دارد.


در ادامه بخوانید: نحوه صحبت با مشتری پشت تلفن


جع بندی

در این مقاله، همه چیز درباره اصول مشتری مداری را با دقت و جزئیات کامل بررسی کردیم. توضیح دادیم که چطور با رعایت این اصول می توانید مشتریان ماندگار داشته باشید. هدف ما کمک به شما بود تا به وسیله مشتری مداری کسب و کارتان را رونق دهید امیدواریم کمک موثری کرده باشیم.

شما عزیزان از سراسر کشور می توانید برای مشاوره در زمینه اصول مشتری مداری و بازاریابی فروش، با آژانس مارکتینگ سحاب تماس بگیرید. این مشاوره رایگان است و کارشناسان ما شما را در انتخاب بهترین استراتژی های مشتری مداری آنلاین و حضوری راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول درباره اصول مشتری مداری

در این قسمت، پاسخ سوالات متداول درباره اصول مشتری مداری را می خوانید که برای اغلب دارندگان کسب و کار ایجاد می شود:

1- رعایت اصول مشتری مداری به چه معناست؟

مشتری مداری به معنای تمرکز بر نیازها، خواسته ها و تجربه مشتریان در تمام فرآیندهای کسب وکار است. هدف آن، ایجاد رضایت و وفاداری بلندمدت مشتریان است.

2- چگونه موفقیت در مشتری مداری را ارزیابی کنیم؟

با استفاده از شاخص های مانند رضایت مشتری، نرخ بازگشت مشتری، بازخوردها و نظرسنجی ها، می توانید بفهمید که در مشتری مداری موفق بوده اید.

3- چرا مشتری مداری برای کسب و کار ضروری است؟

مشتری مداری باعث ایجاد اعتماد، افزایش وفاداری، کاهش هزینه های جذب مشتری جدید می شود. کسب و کارهایی که مشتری مداری را پیاده سازی می کنند، از رقبا پیشی می گیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

برای افزایش فروش کسب وکار شما، ویدیو بی نظیری آماده کرده ایم. 
آن را دانلود کنید و در بیزنس خود به کار بگیرید.

فیلد های "الزامی" اجباری هستند

تعداد پرسنلالزامی